Oorkaan Ensemble in Indonesië: culturele uitwisseling in beweging

“Gong and the four noses” follows the moment when a gong sounds and four “noses” embark on an exploratory journey through various instruments—opening new perspectives through universal musical language” – Tia Mardwi
In mei 2025 reisde het Oorkaan Ensemble, op uitnodiging van de Nederlandse ambassade in Indonesië, naar Jakarta, Yogyakarta en Surabaya. We werden met open armen ontvangen door onze Javaanse producenten. Toch voelde het spannend — een voorstelling maken die geïnspireerd is op zo’n rijke en unieke cultuur, en die dan presenteren op de plek van herkomst, is niet vanzelfsprekend.
Gong en de vier neuzen is ontstaan vanuit diepgaand onderzoek en oprechte betrokkenheid. En dat werd gezien: onze voorstellingen werden ontvangen door een warm, aandachtig en nieuwsgierig publiek — precies waar we op hadden gehoopt.

Warm ontvangst
Het publiek was zichtbaar geraakt door wat Oorkaan bracht: een vernieuwende samensmelting van muziek en theater. De toevoeging van Indonesische muziek — met Indonesische componisten, traditionele instrumenten en bekende muziek — werd niet ervaren als culturele toe-eigening, maar juist als een blijk van liefde, nieuwsgierigheid en oprechte interesse.
Ratih, een bezoeker uit Bantul, omschreef de voorstelling als “excellent, world-class”.
En uit Surabaya deelde Patrisna May Widuri, oprichter en directeur van Amadeus Enterprise, het volgende: “The concert was unique—perhaps unlike anything seen before in Surabaya. Oorkaan Ensemble delivered a distinctive audiovisual experience exploring the sounds of various instruments, including gamelan. The performance was humorous, playful, and entertaining, captivating and delighting the audience, who responded with laughter and applause.”
Waardevolle uitwisseling
Dankzij de geweldige steun van al onze partners — Erasmus Huis, Pendhapa Art Space Yogyakarta en Amadeus Surabaya — kon onze tour uitgroeien tot een betekenisvolle culturele uitwisseling. Op elke locatie boden we een masterclass aan in de Oorkaan Methode, en kregen we op onze beurt een workshop terug. Ervaringen zoals een gamelanles aan ISI Yogyakarta en een kijkje achter de schermen bij een wayang kulit-workshop in Taman Budaya Surabaya hebben onze reis op bijzondere wijze verrijkt. Door deze uitwisselingen ontstond er een wederzijds gevoel van respect en gelijkwaardigheid.
Ali Muchson: “The artistic creation by the four musicians, along with artistic director Caecilia Thunnissen and stage director Yorick Stam, offered a new dimension to musical theatre.”

Reflecties van onze partners
De impact van Gong en de vier neuzen reikte verder dan het podium. Pendhapa Art Space, onze partner in Yogyakarta, deelde hun terugblik op de voorstelling en onze samenwerking:
“We are delighted to have had the opportunity to co-host the Oorkaan Ensemble from the Netherlands. Oorkaan brought a refreshing perspective to both the workshop and the musical theatre performance scene in Indonesia. Their creative approach goes far beyond sound; it incorporates the body as an expressive instrument and explores powerful modes of integration and interaction. The performance was particularly engaging, merging the visible (musical instruments) and the invisible (concepts and ideas), creating a meaningful meeting point between Western and Javanese elements. Rather than presenting these elements in a tense or overly serious manner, Oorkaan infused the show with humor and surprise, making it light-hearted yet memorable and rich in artistic value.”
Bob Wardhana van het Erasmushuis sloot zich daarbij aan en vertelde waarom de voorstelling juist bij Indonesische toeschouwers zo’n indruk maakte:
“The show depicts the charming beauty and cultural richness of Indonesia and a unique mix of Western classical instruments, Javanese traditional gamelan music, and storytelling. This beautiful blend creates a unique stage performance, which well captures the fascinating Indonesian culture. The performance was fun and entertaining — and every show in Jakarta, Yogyakarta, and Surabaya was full house.”
“The concert beautifully merges Western and Eastern performing arts, concluding with the iconic Indonesian song “Bengawan Solo” as a tribute to the country’s rich musical heritage.”Tia Mardwi voor haijogja.com
Vooruitblik
Deze tournee bracht waardevolle inspiratie en verdieping — zowel voor het Oorkaan Ensemble als voor de Indonesische musici en makers met wie we samenwerkten. Met die nieuwe inzichten en ervaringen op zak werken we nu verder aan onze volgende productie: Kantjil en de Tijger, een nieuwe coproductie met de Toneelmakerij (première: 19 oktober in Amsterdam). Deze voorstelling, gebaseerd op Indonesische volksverhalen, vormt het vervolg van onze reis: verhalen tot leven brengen via de universele taal van muziek.
We zijn ontzettend dankbaar voor iedereen die deze reis mogelijk heeft gemaakt!