Het Oorkaan Ensemble

Hier kunt u meer informatie vinden over het Oorkaan Ensemble met harpiste Michela Zanoni, klarinettist Michele Mazzini, bajanist Robbrecht Van Cauwenberghe en slagwerker Veysel Dzhesur. De vaste regisseurs van het ensemble zijn Caecilia Thunnissen, artistiek directeur Oorkaan, en artistiek coördinator Yorick Stam.

Oorkaan presenteert in haar 20-jarig jubileum haar eigen ensemble, met vier multi-getalenteerde, sprankelende jonge musici van internationaal topniveau. Een mooie sublimatie van alles wat Oorkaan in 20 jaar aan artistieke signatuur en speelstijl heeft opgebouwd. Harpiste Michela Zanoni, klarinettist Michele Mazzini, bajanist Robbrecht Van Cauwenberghe en slagwerker Veysel Dzhesur vormen samen het Oorkaan Ensemble.

Zij zijn opgeleid volgens de Oorkaan-methode tot theatraal performende musici. Ze spelen alle muziek uit hun hoofd en creëren zo ruimte voor theatrale performance. Het repertoire dat ze spelen heeft een dubbele missie: zoveel mogelijk kleine en grote oren kennis laten maken met live uitgevoerde muziek en het openbreken van de canon met mondiale klassieke muziek. De vaste regisseurs van het ensemble zijn Caecilia Thunnissen, artistiek directeur Oorkaan, en artistiek coördinator Yorick Stam.

CAECILIA THUNNISSEN

CAECILIA THUNNISSEN

Maker/regisseur CAECILIA THUNNISSEN

Internationaal bekroond regisseur Caecilia Thunnissen creëerde meerdere semi-scenische opera’s met Het Concertgebouworkest: Jeanne d’Arc au Bucher (2018) o.l.v. Stéphane Deneve, Wagners Lohengrin (2015) o.l.v. Sir Mark Elder, genomineerd als “Opera of the Year” door Place de l’Opera Magazine en Der fliegende Holländer (2013) o.l.v. Andris Nelsons. Zij werkte daar samen met ’s werelds beste operazangers als Klaus Florian Vogt, Camilla Nylund, Anja Kampe, Christine Goerke, Claire de Chévigné, Judit Kutasi, en Christopher Ventris.Christopher Ventris.

Sinds 2015 is Caecilia Thunnissen artistiek directeur van Oorkaan en ontwikkelde de ‘Oorkaan-methode’, een internationaal erkende methode om vanuit muziek theatrale concerten te creëren. In 2020 won ze de YAMawards 2020 met Kriebel/Tickle (2+), een internationale coproductie van Oorkaan, De Nationale Opera en de Philharmonie Luxembourg. Ook maakte ze Laat me met rust! (2017) met het Nederlands Kamerorkest en met Het Concertgebouworkest de familieconcerten Muzikale Catwalk  (2017), Romeo & Julia (2018) en Tarantula en de Dans der Dieren (2018). caeciliathunnissen.com

YORICK STAM

YORICK STAM

Maker/regisseur YORICK STAM

Yorick Stam is regisseur, liedschrijver en zanger. Na de regieopleiding van de Toneelacademie Maastricht en vervolgens de prestigieuze Master Theaterzang/Singer-performer, richt hij zich op zowel muziek als theater, zelden los van elkaar.

Zijn afstudeerregie was de opera Blauwbaards Burcht van Béla Bartók. Vervolgens werkte hij als freelance regisseur voor verschillende gezelschappen en festivals, als Musica Sacra en de Gentse Feesten. Hij was regelmatig betrokken bij producties van Opera Spanga, als regieassistent of voorstellingsleider. Ook maakte hij meerdere kleine producties in eigen beheer, en is geregeld redacteur voor De Nieuwe Toneelbibliotheek. Zijn eigen ensemble, onder de naam Yorick Stam, speelt nieuw Nederlandstalig repertoire van zijn hand. Bij Oorkaan richt hij zich op de missie om een jong publiek de wereld van mondiale klassieke muziek te laten ontdekken middels theatrale vormen. yorickstam.nl

Michela Zanoni

Michela Zanoni

MAAK KENNIS MET HARPISTE MICHELA ZANONI

De Italiaanse harpiste Michela Zanoni wordt door haar voormalige leraar en wereldberoemde harpiste Gabriella Dall’Olio omschreven als een opwindende en innemende performer.

Als solist en kamermusicus trad Michela op in het Farmleigh House in Dublin voor het staatsbezoek van ZDH Prins Albert II van Monaco aan Ierland, in de Royal Festival Hall in Londen en in St Martin-in-the-Fields als winnaar van de John Marson prijs 2018. In datzelfde jaar won ze een 3e prijs op het internationale “Concours Français de la Harpe” in Limoge en op de prestigieuze Camac North London competitie.

Naast haar liefde voor muziek is Michela salsadanseres en geïntrigeerd door Latijns-Amerikaanse culturen. Met Ebeno Duo (klarinet en harp) wil ze deze passie in haar spel brengen en de mogelijkheden van de harp in het Latijns-Amerikaanse en Spaanse repertoire verkennen. Eerder speelde ze met het Young Musicians Symphony Orchestra, op Aspen Music Festival met de Princess Grace-beurs en toerde ze met het Mediterranean Youth Orchestra. Ze ontving de Philharmonia Orchestra MMSF Harp Fellowship 2018-2019 en werd begeleid door Heidi Krutzen.

Michela heeft zojuist haar Master Creative Performance behaald bij Erika Waardenburg en Gwyneth Wentink aan het Conservatorium in Amsterdam.
Ze studeerde af aan het Trinity Laban Conservatorium voor Muziek en Dans onder leiding van Gabriella Dall’Olio en Frances Kelly.
Ze is SOGEDA, Trinity Laban en The John and Mortimer Foundation dankbaar voor de ondersteuning van haar studie.

MICHELE MAZZINI

MICHELE MAZZINI

MAAK KENNIS MET KLARINETTIST MICHELE MAZZINI

Michele Mazzini studeerde in 2016 met maximale beoordeling af in klassieke klarinet aan het Milanese conservatorium G. Verdi. Hij studeerde ook compositie en piano als bijvak aan dezelfde academie. Hij volgde internationale masterclasses in Lugano, Siena, Graz en Lier.

Na zijn masterdiploma in 2017 volgde hij een practicum in Stuttgart met de compositieklas van Marco Stroppa en in 2018 studeerde hij improvisatie in Siena Jazz bij Stefano Battaglia. Hij studeerde in 2020 af van een master basklarinet in nieuwe muziek aan het Conservatorium van Amsterdam bij Erik van Deuren.

Michele is voortdurend actief geweest in de hedendaagse muziekwereld: met de groep ImprovvisoFantasia trad hij op bij verschillende gelegenheden in Milaan, Rome, Turijn, Triëst, met muziek van Cage, Stockhausen en Maderna. Hij nam de wereldpremière op van Sylvano Bussotti Grandi Numeri (Ars publica). In 2018 voerde hij de Italiaanse première uit van de hele Cornelius Cardew’s Treatise in het Museo del 900 in Milaan.

Sinds zijn aankomst in Amsterdam trad hij als solist op in De Ruimte voor Nieuwe Noten Amsterdam en bij het radioprogramma Concertzender (Utrecht). Verder speelde hij zijn soloproject Light Blue, zowel in het Vondelpark Openluchttheater (juni 2019) als in de Oosterkerk (oktober 2019). Ook trad hij op in Muziekgebouw aan ’t IJ (februari 2020) en Korzo Theater (september 2020) met ensemble Insomnio. Zijn stuk “Blue Mass”, geschreven voor duo Ebano, gaat in 2021 in première op het Grachtenfestival, Gaudeamus Muziekweek en November Music.

Michele heeft tussen 2018 en 2020 het keuzevak Javaanse Gamelan gevolgd tijdens zijn master aan het Conservatorium van Amsterdam en momenteel studeert hij gamelan aan het Gamelanhuis, Amsterdam.

ROBBRECHT VAN CAUWENBERGHE

ROBBRECHT VAN CAUWENBERGHE

MAAK KENNIS MET BAJANIST ROBBRECHT VAN CAUWENBERGHE

Robbrecht van Cauwenberghe wordt beschouwd als een van de beste jonge klassieke accordeonisten van zijn generatie. Recent maakte hij zijn opwachting in producties van de Nederlandse Reisopera, theater Sonnevanck, Théatre d’art en operagezelschap The Fat Lady en in diverse radio- en tv-programma’s, waaronder in Opium en Podium Witteman, waar hij werd uitgenodigd als “Jonge Held”.

Hij kreeg regelmatig les van An Raskin aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en Janne Rättyä aan de aan de Kunstuniversität Graz (Oostenrijk) en behaalde hij een diploma musicologie aan de Katholieke Universiteit Leuven (België), waar hij in 2018 afstudeerde met de kwalificatie ‘magna cum laude ‘.

Als kamermusicus is Robbrecht veelvuldig te horen op nationale en internationale podia, waaronder Het Concertgebouw, het Grachtenfestival, TivoliVredenburg, Nationaal Paleis van Cultuur (Sofia) en in vele Nederlandse theaters met partners zoals violiste Coraline Groen (lid van het Koninklijk Concertgebouworkest), sopraan Lisalotte Gerards en saxofonist Carlos Gimenez. Robbrecht speelt op een Jupiter Bayan (Russisch type accordeon) die speciaal voor hem in Moskou werd gebouwd. www.klassiekaccordeon.com www.vioolbajan.com

VEYSEL DZHESUR

VEYSEL DZHESUR

MAAK KENNIS MET SLAGWERKER VEYSEL DZHESUR

Veysel Dzhesur is geboren in Izmir, Turkije. Na zijn interesse voor muziek als kind begon hij eerst trompet en later klassiek slagwerk te studeren aan het conservatorium.

Tijdens zijn bachelor gaf hij concerten in heel Turkije met orkesten als CSO, Izmir Symphony en meer. Hij breidde zijn expertise uit door middel van masterclasses, wedstrijden, rondleidingen en ook lesgeven. Terwijl hij zijn percussiestudie voortzette aan het Conservatorium van Rotterdam, ontwikkelde hij zijn tweede passie voor het spelen van muziek uit het Midden-Oosten en werkt hij samen met andere artiesten in regelmatige live-optredens.

Veysel behaalde zijn eerste bachelordiploma aan de Dokuz Eylul University in 2014, waar hij studeerde bij Murat Polge en Reha Kaya Demircan. Al tijdens zijn studie was hij een terugkerend lid van verschillende orkesten, zoals het Staatsorkest van Izmir, Ankara en Antalya.

Ook trad hij op als marimba-solist en volgde hij masterclasses bij onder meer Yasmin Kolberg. Momenteel zit hij in het laatste jaar van zijn master aan het Conservatorium van Rotterdam, waar hij studeert bij Chris Leenders, Hans Leenders en Ramon Lormans.

Hij is gastspeler bij Sinfonia Rotterdam en kreeg ook de kans om op te treden onder leiding van Valery Gergiev. Veysel is bedreven in verschillende muziekstijlen, aangezien hij ook Turkse en Latijnse handpercussie-instrumenten bespeelt. www.veyseldzhesur.com

Het Oorkaan Ensemble wordt gepresenteerd op 27 september 2021 om 20:00 uur in Podium Mozaïek in Amsterdam (besloten), waar het ensemble als vast ‘huisgezelschap’ regelmatig zal repeteren en spelen.

De eerste productie met het Oorkaan Ensemble Vier! in regie van Caecilia Thunnissen, gaat op 9 januari 2022 in première in Muziekgebouw aan ‘t IJ in Amsterdam.

Esther Snelder

Esther Snelder

Trainer Esther Snelder

Esther studeerde in 1997 af in de richting Mime aan de faculteit Theater van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten, waar ze in 1998 haar Docentschap Mime haalde. Als speler samengewerkt met verschillende dans- en theatermakers, zoals Kassys, Jerôme Bel, Nicole Beutler (NB projects), Magne van den Berg, René Geerlings, Sanne van Rijn, De Gemeenschap (Roy Peters en Rob de Graaf) en Jetse Batelaan (Artemis). Esther doceert aan de Amsterdamse Mime-school waar ze spellessen geeft en studenten begeleidt en adviseert bij hun projecten. Tevens is zij als spel- en Alexander techniek docente verbonden aan ArtEZ hogeschool voor de kunsten in Arnhem.

Gerindo Kartadinata

Gerindo Kartadinata

Trainer Gerindo Kartadinata

Gerindo studeerde in 1997 af op de AHK / Mimeopleiding. De afgelopen 20 jaar maakte hij talrijke korte performances en voorstellingen en werkte met verschillende theatermakers, waaronder: Bambie, Lotte v/d Berg, Marien Jongewaard, Jetse Batelaan, Ko v/d Bosch, Ola Mafaalani, Nicole Beutler, Luc Boyer, Duro Toomato, Monika Haasova, Karina Holla, Ulrike Quade, Golden Palace, Via Berlin, Ibelisse Guardia, Zhana Ivanova en Silbersee. Sinds 2009 geeft hij lessen, workshops en begeleidingen in fysiek acteren  o. a. op de Toneelschool Arnhem, de CODARTS circusschool en voor Oorkaan.