Duurzaamheid

Duurzaamheid heeft een centrale plek binnen Oorkaan. Het ontwerp, de materiaalkeuze en de verwerking van decor, kostuum, rekwisieten en lichttechniek zijn zoveel mogelijk duurzaam gemaakt, met herbruikbare materialen en de mogelijkheid tot hergebruik. Daarvoor wordt extra budget en tijd toegekend. Voorbeelden in de afgelopen producties zijn de opdracht aan Morgana Machado Marques om een decor te ontwerpen dat voor minstens twee verschillende producties kan worden ingezet; de kostuums van Esra Copur voor ‘Vier! ‘en die van Leila el Alaoui voor ‘Dauw’ die volledig uit bestaande tweedehands kleding gemaakt zijn. Wij kiezen bij voorkeur voor duurzaam en lichtgewicht materiaal dat hergebruikt of zelfs geleend kan worden.  

Wist je dat… de zon uit het decor van Dauw geverfd is met kurkuma? 

“Het gesprek over duurzaamheid zowel in decor als in kostuums heb ik tot nu toe alleen bij Oorkaan meegemaakt. Een methode waar elke maker zich toe mag verhouden.”

Duurzaam produceren

Duurzaam produceren

Binnen Europa wordt als het kan met de trein gereisd en ook daar wordt extra tijd en geld voor vrijgemaakt. Helaas is het treinverkeer voor de langere afstanden niet altijd betrouwbaar en zijn we soms genoodzaakt te vliegen. Oorkaan compenseert dit door met ingang van 2023 een percentage van de kosten van iedere vliegreis te reserveren en te investeren in onze milieutransitie. We zijn gestart om de CO2-uitstoot voor onze activiteiten te kwantificeren met behulp van de milieubarometer. Op basis daarvan kunnen we meetbare doelen stellen om onze milieutransitie nog scherper en sneller door te voeren. 

Vanaf het begin van een productie volgens wij het Theatre Green Book en het Keuzemodel Duurzaam Produceren van de NAPK. Alle betrokkenen worden vanaf het begin geïnformeerd dat er tijd en middelen beschikbaar gesteld worden voor het duurzaam produceren van onze concerten. De productie van drukwerk is sterk verminderd. Benodigde aantallen worden afgestemd met concert- en theaterzalen, zodat er niet meer papier gebruikt wordt dan nodig.  

Tijdens het maakproces en tournees bieden bij aan cast & crew vegetarische maaltijden aan. Ook op ons kantoor eten wij een vegetarische lunch, scheiden we afval en kopen wij duurzame producten in. Woon-werkverkeer gaat zo veel mogelijk met de fiets en de trein, of met elektrisch vervoer indien mogelijk.  

Wist je dat… wij gestopt zijn met het uitdelen van bloemen tijdens premières? In plaats daarvan geven wij cast & crew mooie planten die blijvend thuis kunnen staan.  

“Het is best een uitdaging om ergens omheen te werken of iets helemaal te deconstrueren en zo het resultaat te krijgen wat je wilt, maar daarvoor in de plaats krijg je een heel gelaagd kledingstuk met veel meer gevoel.”

Kostuums van Tempo door Romy van Eijk

Kostuums van Tempo door Romy van Eijk

De kostuums van Tempo zijn ontworpen door Romy van Eijk (LoGoCoMo). Haar motto: Fabric waste turned dopamine dressing. Romy geeft een kijkje in haar proces:

“Ik werk zoveel mogelijk met stofrestanten. Alles wat ik vind op zolders, oude voorraden, marktplaats, en faillissementen die worden opgekocht. Deze stofrestanten probeer ik dan te veranderen in dopamine dressing. Door kleding te dragen waarin je je goed voelt, kun je je stemming en zelfvertrouwen een boost geven.

Wat ik bij Oorkaan heb gedaan is online zoeken naar duurzame stoffen en deadstock (oude voorraden). Het pak van Robbrecht bestaat bijvoorbeeld uit allemaal oude spijkerbroeken uit de kringloop. Alle vijf de kostuums hebben een verschillende herkomst. De schoenen heb ik allemaal tweedehands gekocht via Vinted.

Ik vind het heerlijk als kleding vreugdevol en overdreven is. Ik combineer simpele vormen met lekkere opsmuk en gebruik veel kleur. Volgens mij gaat dat goed samen met Tempo. Het is heel leuk om als zevenplusser in de zaal te zitten en een explosie van kleur te zien. Mijn bedoeling is om de mens te vieren, ik vind het belangrijk dat mensen beseffen dat kleding dragen leuk mag zijn.”

Fotografie: Bart Grietens en Jules van Iperen.