Tempo
Hoe klinkt het?
Wie het heeft over muziek, heeft het over tijd. En tijd is eindeloos, zeker als je zeven bent. Of zeven-en-een-half, bijna acht, volgende week, overmorgen, morgen, nog één nachtje slapen. En tijd verdwijnt wanneer je wordt meegezogen in een wereld vol verwondering. Ze lijkt dan het alleroneindigst. Tot het opeens voorbij is.
De leden van het Oorkaan Ensemble scheuren door de muzikale dimensie als ervaren game-avatars. Ze haasten, springen, botsen, rennen en komen weer tot stilstand. Maar wie bepaalt het tempo eigenlijk? De ritmes vliegen hen om de oren! Als dat maar goed gaat... Spelend met noten, akkoorden en elkaar maken we een reis door de muziek vol onverwachte wendingen en verrassende muzikale levels. We slaan linksaf, rechtsaf of missen een afslag maar komen altijd weer op hetzelfde spoor terecht.
Als meesters van hun muzikale controllers beheersen ze hun instrumenten tot in de puntjes, en spelen in ‘Tempo’ westers klassiek, met stukken van Beethoven, Brahms en Vivaldi. Alsof dat nog niet genoeg is, ontsluiten ze ook nieuwe levels met hedendaags klassiek werk speciaal voor hen gecomponeerd door Martijn Padding. Ongebonden aan bladmuziek, stoelen, of andere conventies met poten, laten ze de tijd tegelijker-tijd vooruitvliegen én een klein uur stilstaan. Een theatraal concert als een zwart gat waar je in gezogen wordt. Totdat je er aan het eind weer uitvalt, op je stoel in de concertzaal.
Leeftijdsadvies: 7 tot 107
Language No Problem
De muziek
Na de succesvolle producties ‘Vier!’, gebaseerd op Turkse muziek, en ‘Gong en de Vier Neuzen’, gebaseerd op Indonesische gamelan, duikt het Oorkaan Ensemble voor deze voorstelling in de canon van westerse klassieke muziek. Grote componisten voor kleine oren. De Oorkaan Methode maakt dit al jarenlang een feest voor jong en oud! Het programma zit boordevol prachtige en tijdloze muziek, geschreven tijdens de Renaissance, Barok of Romantiek, of gewoon vorige week! In arrangementen speciaal op maat gemaakt voor de bijzondere bezetting van het Oorkaan Ensemble. Een theatraal concert met oorspronkelijk klassiek repertoire, waarin luisteraars van elk formaat zullen worden verrast en betoverd.
• Maurice Ravel (1875 – 1937) – Bolero (1928)
• Antonio Vivaldi (1678 – 1741) – Concerto nr. 2 in g-klein op. 8, RV 315, “L’estate” deel II: Presto (1723)
• Arnold Schönberg (1874 – 1951) – Sechs kleine Klavierstücke op. 19, nr. 6 (1913) (arr. Michele Mazzini)
• Ludwig van Beethoven (1770 – 1827) – 11 Bagatelles op. 119, n2. (arr. Michele Mazzini) n10. (arr. Oorkaan Ensemble)
• Johannes Brahms (1833 – 1897) – Pianokwartet nr. 1 op. 25, deel IV: Rondo alla Zingarese (arr. Robbrecht Van Cauwenberghe) (1861)
• Martijn Padding (1956) – stukken uit: “Oorkaan tempi” speciaal gecomponeerd voor het Oorkaan Ensemble (2023)
• Béla Bartók (1881 – 1945) – Allegro barbaro (arr. Michele Mazzini)
• Elena Kats-Chernin (1957) – Eliza’s Aria (Wild Swans Ballet)
Op het podium en achter de schermen
Musici Oorkaan Ensemble:
Harp Michela Zanoni
Klarinet Michele Mazzini
Bajan Robbrecht Van Cauwenberghe
Percussie Veysel Dzhesur
Viool Valentine Blangé (gastmusicus)
Regie Rianne Meboer
Muzikale dramaturgie David Dramm
Kostuumontwerp Romy van Eijk (LoGoCoMo)
Decor Han Ruiz Buhrs
Lichtontwerp en techniek Jeroen Oostenveld
Artistieke leiding Caecilia Thunnissen
Productie Rugiero Vitalis
“Oorkaan vindt een gulden snede tussen snaar, strijk, blaas en percussie waarin alle werken die ze aandoen, in hetzelfde jasje lijken te passen. ”
Gastmusicus: Valentine Blangé
Valentine Blangé begon haar vioolstudie aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag, en volgt momenteel de masteropleiding aan het Conservatorium van Amsterdam bij Peter Brunt, Tjeerd Top en Tim Kliphuis. Naast het klassieke repertoire houdt Valentine zich veel bezig met andere stijlen, zoals jazz en tango, en met improvisatie en compositie. Dit leidde in 2022 tot de eerste prijs in de categorie ‘Jonge Makers’ op het Nederlands Vioolconcours. Kamermuziek en orkestspel zijn voor Valentine onmisbaar. Ze maakte in 2023 deel uit van de academie van Amsterdam Sinfonietta, en speelt regelmatig in het Metropole Orkest. Daarnaast vormt ze een vast duo met gitarist Cem Karayalçin.
Wereldpremière: compositie van Martijn Padding
Martijn Padding heeft speciaal voor Tempo en het Oorkaan Ensemble een nieuw stuk gecomponeerd met de titel “Oorkaan Tempi”. Dit werk bestaat uit negen delen* in verschillende instrumentaties waarbij ieder deel het begrip ‘tempo’ op verschillende wijze benadert.
*Niet alle delen zullen in Tempo te horen zijn.
Martijn Padding studeerde compositie bij Louis Andriessen, muziekwetenschap aan de Universiteit van Utrecht en piano bij Fanio Chapiro. Hij is sinds 1996 docent van de compositieafdeling van het Koninklijk Conservatorium in Den Haag, waarvan hij tot 2023 zestien jaar het hoofd van was. Hoewel zijn composities vaak een muzikaal (technisch) uitgangspunt hebben is in toenemende mate een theatraal element aanwezig. Het werk is contrastrijk en is ondanks het soms uitgesproken en radicale karakter heel toegankelijk. Padding is regelmatig composer in residence bij orkesten en ensembles en centrale componist bij festivals en gezelschappen (o.a. Loos ensemble, November Music, Veenfabriek, Gelders Orkest). In 2009 won hij de Unesco prijs, in 2011 ontving hij een Edison Klassiek en in 2016 de Johan Wagenaar prijs voor zijn gehele oeuvre. In 2020 werd Padding de Andreaspenning van de stad Amsterdam toegekend.
Regie: Rianne Meboer
Rianne Meboer studeerde af aan de Toneelacademie Maastricht en de Mime Opleiding Amsterdam waar ze zich ontwikkelde tot veelzijdige maker. Ze regisseerde verschillende jeugdopera’s bij Holland Opera zoals Odiezee!. Ook maakte ze o.a. voorstellingen met de koperblazers van Frisse Oren en voor het Grachtenfestival, Over het IJ Festival en de MuziekSmederij. Het werk van Rianne heeft een krachtige eenvoud waarin performers floreren. Ze daagt ze uit in een fysieke speelstijl en vlecht beeld, muziek en beweging moeiteloos aan elkaar. Rianne laat zich zowel inspireren door kleurrijke abstracte moderne kunst waarin alles lijkt te kloppen als slapstick waarin alles per ongeluk misgaat. Daarnaast is ze verbonden aan de Theaterstraat waar ze sociaal-artistiek werk maakt vanuit Amsterdam Noord.
Aankomende concerten
30
nov
met het Amsterdams Andalusisch Orkest
11:00 uur,
Elbphilharmonie Hamburg
1
dec
met het Amsterdams Andalusisch Orkest
11:00 uur,
Elbphilharmonie Hamburg
1
dec
met het Amsterdams Andalusisch Orkest
14:00 uur,
Elbphilharmonie Hamburg
Boek deze voorstelling
Vul onderstaand formulier in voor de aanvraag van een boeking. Voor meer informatie kunt u ook kijken op de pagina boekingen.
"*" geeft vereiste velden aan