schräg/strich

schräg/strich

HOE KLINKT DIAGONAAL?
Bij een strijkkwartet denk je misschien meteen aan stilzitten. Maar dat is niet het geval bij dit bijzondere concert. De vier strijkers van het Beija-flor Quartet zitten niet op een vaste plek, maar bewegen zich muzikaal door de ruimte.  Ze komen uit Turkije, Japan, Brazilië, Frankrijk en vertellen verhalen met de muziek die ze spelen, zonder stoelen, zonder woorden, maar met hun instrumenten, veel beweging en humor. Als er soms diagonaal wordt gekruist, is dat geen toeval, maar de brandende wens om in iedere situatie muziek te maken.

Schräg/strich is een theatraal concert op uitnodiging van de Salzburger Festspiele geregisseerd door Caecilia Thunnissen, met strijkkwartetten van Mozart en Debussy.

10
Luisterwijzer:
Grappig
Betoverend


bestel kaarten bekijk agenda
VOOR ZAKELIJKE BOEKINGEN, KLIK HIER
“Het kernidee is eenvoudig, de uitvoering is prachtig poëtisch. Een jong publiek laten kennismaken met ‘het strijkkwartet’, daar gaat het om. […] Maar dat gebeurt hier veel cooler. […] Het jonge strijkkwartet […] is waarlijk meertalig..[…] internationaler, multicultureler kan het niet. Maar alle wegen leiden naar het gezamenlijk musiceren. [..] Uit horen én zien ontstaan ​​mooie verhalen. Waarschijnlijk hoor je de twee muziekstukken vanaf nu met nieuwe oren.”

Op het podium

Op het podium

spel Beija-flor Quartet

Het Beija-flor Quartet werd in 2015 opgericht door vier getalenteerde studenten van de Mozarteum Universiteit in Salzburg onder leiding van Leonhard Roczek (cellist van het Minetti Quartet). Met tal van eerdere kamermuziekervaringen van elk individu, verenigt het kwartet vier jonge, gepassioneerde geëngageerde muzikanten van over de hele wereld (Japan, Turkije, Frankrijk, Brazilië), wat het kwartet tot een uniek en divers ensemble maakt, dat grenzen en obstakels voor de muziek doorbreekt.
Met een frisse benadering van de muziek en de stilistisch vertolkingen, stelden de jonge musici zich tot doel om hun publiek niet alleen te inspireren, maar ook emotioneel te betoveren. Het ensemble slaagt hier in door haar energieke en inspirerende optredens.

Achter de schermen

Achter de schermen

regie Caecilia Thunnissen scenografie Morgana Machado Marques kostuums Merel van Marken Lichtenbelt muziekarrangement David Dramm dramaturgie Yorick Stam

Bekroond regisseur Caecilia Thunnissen regisseerde verschillende semiscenische opera’s met het Koninklijk Concertgebouworkest Amsterdam, waaronder Jeanne d’Arc au Bucher (2018) met Stéphane Deneve, Wagners Lohengrin (2015) met Sir Mark Elder, genomineerd als “Opera of the Year” door Place de l’Opera Magazine en Der fliegende Holländer (2013) onder leiding van Andris Nelsons.

Sinds 2015 werd Caecilia artistieke leider van Oorkaan over en ontwikkelde de ‘Oorkaan-methode’, een internationaal erkende artistieke methode waarmee musici een theatrale wereld rond en met hun muziek creëren. In 2020 won  Caecilia de YAMaward 2020 voor Best Small Ensemble met Tickle (2+), een internationale coproductie van Oorkaan, De Nationale Opera en de Philharmonie Luxembourg. Voor Oorkaan regisseerde ze Laat me met rust!  (2017) met het Nederlands Kamerorkest, en met het Koninklijk Concertgebouworkest de familieconcerten Muzikale Catwalk  (2017) met Daniele Gatti, Romeo & Julia (2018) met Gustavo Gimeno en Tarantula en de Dans der Dieren (2018).

Pers

De klassieke strijkkwartet-opstelling mag ook wel eens doorbroken worden. De musici spelen staand, op de knieën of liggend, en Guilherme Moraes doet ons versteld staan als cellist die zijn instrument ook kan bespelen terwijl hij daarmee door de ruimte loopt. […] Maar er is bovenal de muziek: twee strijkkwartetten, van Mozart en Debussy, zijn het klankmateriaal waarmee componist-arrangeur David Dramm speelt, en waarmee [Caecilia] Thunnissen spannende en steeds opnieuw komische scenes zonder woorden vindt. Hoe het Beija-flor Quartet bij alle beweging ook muzikaal soeverein blijft, is geweldig. En bij het luide slotapplaus en -gejuich was alle afstand hoe dan ook vergeten.” – Salzburger Nachrichten