Oorkaan na meer dan 10 jaar weer terug in de basisinfrastructuur (BIS)
Oorkaan is na meer dan 10 jaar weer terug in de basisinfrastructuur (BIS) en daar zijn we ontzettend trots op! De Raad voor Cultuur heeft een mooi advies geschreven. Een paar quotes:
“Oorkaan heeft in de subsidieperiode 2021 – 2024 haar ambities om een eigen ensemble te formeren waargemaakt en daarmee een sterke artistieke ontwikkeling doorgemaakt. Het speelplezier spatte ervan af. …. De theatraliteit maakt de muziek minder heilig, waarmee de zeggingskracht voor het jonge publiek wordt vergroot. Ook waardeert de raad de hoge kwaliteit van het Oorkaan Ensemble en de keuze voor een ongewone bezetting van instrumenten. …. Oorkaan brengt muziek op een toegankelijke wijze naar een jong publiek en slaagt daar zeer goed in. Hieruit spreekt haar voornaamste maatschappelijke betekenis. … Oorkaan is internationaal veelgevraagd en fungeert daarmee tevens als ambassadeur voor de Nederlandse jeugdmuziek.” Lees het hele advies hier.
Wij willen allen die ons succes mogelijk hebben gemaakt – waaronder musici, ensembles, orkesten, makers, trainers, ontwerpers, technici, team- en bestuursleden, partnerinstellingen, concertbezoekers, onze kinderraad, concertzalen, theaters, festivals, mecenassen en fondsen – van harte bedanken voor hun inzet en ondersteuning. Dankzij jullie hebben wij zoveel moois neer kunnen zetten en onze missie kunnen voortzetten: zoveel mogelijk kleine en grote oren met de oneindige wereld van muziek verrijken.
We kijken uit naar de toekomst van Oorkaan en het Oorkaan Ensemble, maar we zijn zeer aangedaan door het feit dat een aantal partnerinstellingen hard geraakt zijn. Daarom ondersteunen wij de actie #laathetdoeknietvallen van de NAPK.
Ook maken wij ons veel zorgen over de adviezen van het Fonds voor Cultuurparticipatie, waardoor bijna alle instellingen die muzikaal talent tontwikkelen buiten de boot vallen, waaronder Prinses Christine Concours, Nederlandse Vioolconcours, Nationaal Jeugd Orkest Nederland, Ricciotti Ensemble en Nationale Koren. Hierdoor onstaat er niet alleen een gat in de keten van muziekschool naar conservatorium en podium, maar raakt deze beslissing ook “ieder kind dat droomt over een leven vol muziek” (Lonneke van Straalen, violist en oprichter Pynarello).