Oorkaan voor de vijfde keer genomineerd voor de internationale YAMawards

schräg/strich, een theatraal concert geregisseerd door Caecilia Thunnissen op uitnodiging van de Salzburger Festspiele, is genomineerd voor de Young Audiences Music Awards (YAMawards) 2022 in de categorie ‘Best Small Ensemble’.

De YAMawards zijn dé internationale prijzen voor de beste muziekproductie voor jong publiek.
Oorkaan won drie keer eerder de YAMawards: met Kriebel (tevens een regie van Thunnissen) in 2020, Glimp in 2015 en Skyggespill  in 2018 met het Noors Kamer Orkest. In 2013 werd Oorkaan samen met het Cello Octet Amsterdam genomineerd voor Cellostorm.

De YAMawards eert creativiteit en innovatie op het gebied van muzikale producties voor een jong publiek, van over de hele wereld, gecreëerd door professionele ensembles van alle vormen. De jury van de YAMawards bestaat uit journalisten en vertegenwoordigers van gerenommeerde internationale operahuizen en concertzalen.

Op 18 oktober 2022 worden de winnaars van de verschillende categorieën bekend gemaakt tijdens de YAMawards Ceremony in Brugge te België. Daarnaast kan vanaf 17 september 2022 via de website yamawards.org gestemd worden op de publieksfavoriet.

– Bekijk de trailer van schräg/strich.
– Lees HIER de recensie van DrehPunktKultur.
– Lees HIER de recensie van het Oberösterreichisches Volksblatt.

Achter de schermen en op het podium

Achter de schermen en op het podium

Caecilia Thunnissen, die in 2020 de YAMaward won met Kriebel (internationale coproductie met De Nationale Opera en Philharmonie Luxembourg), debuteerde met deze productie in de Salzburger Festspiele. Componist David Dramm smeedde op kunstige wijze Mozarts en Debussy’s strijkkwartet aaneen. Morgana Machado Marques deed de scenografie, kostuum werd ontworpen door de jonge fashion designer Merel van Marken Lichtenbelt, het lichtontwerp is van Paul Fresacher, en dramaturgie was in handen van Yorick Stam.

Beija-flor Quartet:
1e viool Haruna Shinoyama 
2e viool Alkım Önoğlu 
altviool Camille Havel 
cello Guilherme Moraes

Het Beija-flor Quartet werd in 2015 opgericht door vier getalenteerde studenten van de Mozarteum Universiteit in Salzburg onder leiding van Leonhard Roczek (cellist van het Minetti Quartet). Met tal van eerdere kamermuziekervaringen van elk individu, verenigt het kwartet vier jonge, gepassioneerde geëngageerde muzikanten van over de hele wereld (Japan, Turkije, Frankrijk, Brazilië), wat het kwartet tot een uniek en divers ensemble maakt, dat grenzen en obstakels voor de muziek doorbreekt. Met een frisse benadering van de muziek en de stilistisch vertolkingen, stelden de jonge musici zich tot doel om hun publiek niet alleen te inspireren, maar ook emotioneel te betoveren. Het ensemble slaagt hier in door haar energieke en inspirerende optredens.

Caecilia Thunnissen, regisseur en artistiek directeur van Oorkaan, heeft als missie om zoveel mogelijk de ‘totaalperformer’ in de podiumkunsten te laten floreren. Naast haar opera- en muziektheater-regies voor volwassen publiek, regisseerde zij voor Oorkaan onder meer met het Concertgebouworkest Romeo & Julia (2018) en Tarantula en de dans der Dieren (2018) en met Het Nederlands Kamerorkest Laat me met rust! (2017). Met schräg/strich debuteerde Caecilia in de Salzburger Festspiele, ’s werelds meest gerenommeerde festival voor opera, muziek en theater In februari 2023 gaat haar regie “Superball, Lollipop & Mr. Classic”, een coproductie met Slagwerk Den Haag, in Amare in premiere. Lees HIER verder.

schräg/strich is een productie van de Salzburger Festspiele in samenwerking met Oorkaan. Elke zomer sinds 1920 vindt in Salzburg de Salzburger Festspiele plaats. Het festival geniet wereldwijde bekendheid op het gebied van klassieke muziek, opera en theater. schräg/strich ging op 4 augustus 2021 in première in het Salzburg Museum tijdens de Salzburger Festspiele en speelt op 15 en 16 oktober in het Wiener Konzerthaus (Wenen, Oostenrijk), 18 oktober in Bühne im Hof (St. Pölten, Oostenrijk) en 13 november in Philharmonie Luxembourg (Luxemburg).

Scènebeelden: Erika Mayer
Portretfoto Caecilia Thunnissen: Michiel Spijkers

“De klassieke strijkkwartet-opstelling mag ook wel eens doorbroken worden. De musici spelen staand, op de knieën of liggend, en Guilherme Moraes doet ons versteld staan als cellist die zijn instrument ook kan bespelen terwijl hij daarmee door de ruimte loopt. […] Maar er is bovenal de muziek: twee strijkkwartetten, van Mozart en Debussy, zijn het klankmateriaal waarmee componist-arrangeur David Dramm speelt, en waarmee [Caecilia] Thunnissen spannende en steeds opnieuw komische scenes zonder woorden vindt. Hoe het Beija-flor Quartet bij alle beweging ook muzikaal soeverein blijft, is geweldig. En bij het luide slotapplaus en -gejuich was alle afstand hoe dan ook vergeten.”